Reizen Hiken Adventure Sneeuwwandelen

Wandelvakanties Trekkings Expedities

Hike, wandel, treks en expedities.

Begin je reis hier

14 Aug 2023

Nieuws van de Oost Groenland reis

Groenland Oost

Korte berichten via de satelliettelefoon

Verslag van Martine

Na 4 jaar afwezigheid liepen we weer een fantastische tocht op Oost Groenland!

Zodra we landen op Kulusuk begon onze tijd ‘ buitenspelen voor volwassenen’. Vanaf het eerste kamp is er uitzicht op de vele ijsbergen in het fjord. Meermaals zagen we een walvis. De eerste nacht liepen we nog onwennig een koude berenwacht. Later in de tocht werden het ook momenten om te genieten van de stilte en het steeds veranderende licht.

Het maken van de depots blijft altijd even spannend, want we weten nooit precies waar we aan land kunnen. Deze keer lag het eerste depot helaas vrij ver op de route van de tweede wandeldag, maar wat een prachtige hike door valleien, de eerste gletsjeroversteek en een pittige doorwading vlak voor het kamp.

Met voor zes dagen proviand mee, vertrokken we de volgende ochtend met volle rugzakken de vallei in. Hier lijkt het op Patagonië, scherpe toppen en talloze gletsjers om ons heen. Een interessante ontmoeting met een groep bigwall klimmers en een uitzicht op maarliefst elf gletsjers.

In de dagen daarna lopen we bijna pal noord naar het Ningertii fjord. Vanaf de pas is er een grandioos uitzicht op ijsbergen.

Pittige dagen langs de noordkust waar we afwisselend laag over het strand (tussen ijsschotsen) of hoog op de rotswand lopen. Maar de overweldigende natuur vergoed de vermoeidheid ruimschoots.

De timing om de moeilijkste delta direct onder de gletsjer over te steken was perfect. Precies op het laagste moment tijdens eb gingen we door de rivier van smeltwater. Het is een kritische passage van deze reis. Makkelijk was het allerminst, maar met alle trucs uit de outdoorschool en elkaar helpend is het gelukt en stonden we veilig aan de overkant aan de voet van een enorme morene! De zonsondergang van de kampplek was weer oogverblindend. Een mooie beloning voor onze inspanning!

Na dagen met vrijwel alleen maar zon, liepen we zowaar een dag in de regen. Inmiddels met vrijwel lege rugzakken, want we naderen het tweede depot. De stroom in de delta onder de ‘Solprten’ meandert. Alweer een mooie hike, met lege rugzakken heen en met volle terug. Natuurlijk genieten we van de extra versnaperingen die iedereen in dit depot had gestopt. Smullen na alle dagen wandelen!

We gingen de volgende ochtend vroeg op pad, want het kamp maakten we lager in de vallei dan eigenlijk de bedoeling was. Een kloof, een prachtige groene vallei en een enorme morene volgden elkaar op, om met veel ohh’s en ahh’s bij de gletsjer uit te komen.

Ik zie meteen dat de situatie behoorlijk is veranderd sinds mijn laatste tocht in 2019. We moeten de gletsjer nu ruim 150 meter hoger op. Terwijl de groep wacht en van het zonnetje geniet, ga ik met één deelnemer verkennen. We kunnen vrij makkelijk de apere gletsjer op, de oversteek is nog altijd goed te doen en magisch doordat meerdere gletsjertongen hier samenkomen. Ook vinden we een goed punt om weer ‘op land’ te stappen. We lopen snel terug om de groep op te halen en samen dit avontuurlijke stuk te lopen. Wauw!

Brede dalen volgen met eenvoudige rivier oversteken tot aan het volgende kamp. Dat is en blijft een topplek aan het fjord vol IJsbergen & uitzicht op de poolkap. Een typische Nunatak plek, die we vernoemen naar Paul. Hier hield hij van en vond hij inspiratie voor nieuwe bijzondere reisbestemmingen.

We maken ons op voor de laatste twee nachten voor we de oversteek maken naar Angmagssalik eiland. Ruige rotspartijen, een lange klim en meerdere kloven verder staan we op een idyllische plek: een bergrug met uitzicht op fjord en ijs aan beide kanten! Mooier dan dit wordt het niet. De groep kan bijna niet geloven dat we hier gaan kamperen. Het is even zoeken, maar we vinden we voor alle tenten een plekje. Als even later de tenten staan, gaan we naar een lagere bron voor een welverdiend privébad met geweldig uitzicht! ‘s Avonds krijgen we weer bezoek van een poolvos, de berenwacht is er maar druk mee en er zwemt een walvis voorbij.

Aan het einde van de wereld, komen we in Tiniteqilaaq. De eerste beschaving die we weer ziien na 13 dagen hiken. Snel kopen we wat versnaperingen, diner en ontbijt. Het is bijna onvermijdelijk dat de gesprekken vaak over eten gaan, maar als je weer keuze hebt is het ook al snel prima. Geen uitspattingen in deze groep :).

De overtocht ging soepel en al snel begonnen we aan de klim. Nu weer met zware rugzakken. Het verijsde sneeuwveld is magisch om te zien. Het voelt een beetje als de poolkap oversteken. Hier kunnen we niet voor verkennen, gelukkig vind ik wel een goede plek om weer af te stappen. Een hoger gelegen creatieve route brengt ons gelukkig toch bij de gewenste kampplek.

Nu we toch zo losjes in het terrein lopen, besluiten we de ochtend erna door te steken  richting de vierde en laatste gletsjer van deze tocht. Een mini-avontuurtje in deze avontuurlijke reis. We gaan voor een laatste keer omhoog, over een rotswand langs een waterval en de meren boven Tasiilaq. Daar doemen de eerste gekleurde huizen al op.

We hebben onze bestemming na 17 dagen wandelen bereikt! Een prestatie om trots op te zijn en tegelijkertijd dankbaar wat we in zo’n fantastisch gebied te gast mochten zijn met deze fijne groep, geweldige tocht. Volgend jaar willen we weer!

Korte berichten via de satelliettelefoon

14 augustus

Mooie laatste dag die vlot verliep. Na 17 dagen hiken nu veilig in Tasilaq. Iedereen moe maar voldaan.

13 augustus

Veel afwisseling vandaag: groen dal,stevig klimmen en dalen door ruige kloven en weer langs een ijsberg fjord. Kamp met zicht op ijs en een waterval.

12 augustus

Stralende dag met toffe shortcut. De gletsjer kunnen we niet meer over, maar een goede alternatieve route gevonden. Kamp in een groen dal.

11 augustus

We zijn overgevaren naar Ammasalik eiland. Pittige klim en een super oversteek van een gletsjerveld. Fantastisch uitzicht op toppen rondom.

9 augustus

Weer een zonnige dag, perfect om over de bergrug te gaan. Eerst behoorlijk omhoog, een paar kloven over om uit te komen op rug naar Tinetiqilaq. We staan op eem bijzondere plek met zicht op fjords aan beide zijden. Top kampplek!

8 augustus

Lange maar mooie dag. Eerst langs het fjord dat vol ligt met ijsbergen. Later via groene vallei naar ons kamp tussen rotsen en gletsjers.

7 augustus

Van gletsjers naar ijsbergen. Top plek aan Sermilik fjord,100% Nunatak sfeer en inspiratie. Dit kamp noemen we voortaan het Paul Boslooper kamp.

6 augustus

Prachtige maar lange dag. Een nieuwe vallei in met veel water en enorme blokkenvelden, de gletsjer over. Super dat dit is gelukt, we zijn allen moe maar voldaan.

5 augustus

Lange dag vandaag omdat we ons depot voor de komende 5 dagen hebben opgehaald. Morgen dus met zware rugzakken op pad. We hebben genoten van de uitzichten.

4 augustus

Helaas de hele dag regen vandaag. Route hoog over de rotsen met het fjord naast ons. Kamp met tarp in het zijdal met af en toe zicht op de gletsjers.

3 augustus

Een zware dag door moeilijk terrein met veel morenen, pollen en klauterwerk. Een rivier onder gletsjer blijft altijd lastig, maar we zijn er doorheen.

2 augustus

Vandaag over de pas en door een groot rotsblokken veld omlaag naar het Ningerti fjord. Prachtig uitzicht op de vele ijsbrokken.

1 augustus

Beetje mist bij opstaan maar verder een stralende dag. Morenen, sneeuwveld, zandvlaktes, doorwadingen omringd door gletsjers. Gaaf!

31 juli

Vannacht hield een poolvos de berenwacht gezelschap. Met volle rugzakken na het leeghalen van depot gaan we weer op pad de vallei in met ons kamp tussen de gletsjers.

30 juli

We zijn de eerste gletsjer overgestoken en lopen nu verder door het fjord. Een mooie maar lange dag.

29 juli

Mooi weer voor de boottocht om depots te maken en naar het startpunt van de trek te varen. Onderweg een walvis gespot. Ons eerste trekkamp is tegenover gletsjer.

27 juli

Een bijzondere eerste dag voor de Groenland groep. We hebben het programma aangepast zodat we tijdens onze stopover op IJsland naar de vulkaan eruptie konden. Het was een krap tijdschema, maar alles zat mee qua vlucht, bagage afhandeling en de taxi. Prachtige beleving tijdens de ‘inloopwandeling’

Nunatak
Papaverweg 34 - unit B100
1032 KJ Amsterdam
KVK nr. 62592122

telefoon: 085 058 0023
e-mail: info@nunatak.nl
Postadres: Postbus 56907 1040 AX Amsterdam
Nunatak is een handelsnaam van BergenWerken B.V.
Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.