Canada Baffin Island

Arctisch Canada is voor de meeste reizigers onbekend terrein. Nunavut, de Inuit naam voor de enorme Noord Canadese ‘provincie’, is een van de laatste nog niet door het grote publiek ontdekte bestemmingen in het hoge noorden. De in 2004 en 2014 uitgevoerde reizen waren een groot succes, niet in de laatste plaats door de 20 ijsberen die we in de omgeving van Clyde River gezien hebben.

  • 99 % ijsbeer garantie
  • twee unieke trektochten
  • alleen op de wereld
  • 1200 meter hoge granieten bergwanden

Clyde River en ijsberen

Baffin Island is het vijf na grootste eiland ter wereld. Via Ottawa en Iqaluit vliegen we naar Clyde River. Clyde River ligt halverwege op het 1200 kilometer lange eiland en is een typische Inuit nederzetting, de bewoners leven van de (illegale) jacht op walvissen, zeehonden en arctic char (soort zalm).
Met een gecharterde boot varen we noordwaarts naar het spectaculaire Sam Fiord fjord voor een meerdaagse trektocht, de granieten bergwanden rijzen 1200 loodrecht uit het fjord omhoog. Onderweg zien we zo goed als zeker ijsberen die hier in augustus en september op het land wachten op het weer dichtvriezen van de zee.
Aan de oostkust van Baffin eiland zijn in de loop der eeuwen enorme fjorden ontstaan. Naast de keienvelden moeten we regelmatig passen en gletsjers oversteken naar het volgende fjord, er zijn geen paden.

Pond Inlet

Na een spectaculaire vlucht komen we aan in Pond Inlet op de noordpunt van Baffin. Langs de kust lopen naar de voet van de Mount Herodier. De 700 meter hoge berg beklimmen we uit een basiskamp voor we verder trekken. Door een smalle kloof waar we regelmatig de rivier doorwaden komen we na 5 dagen terug in Pond.

Naast ijsberen leven er lemmingen, poolhazen en poolvossen op het land, in de ijskoude zee zwemmen walvissen en zeehonden. Er is een kleine kans op een ontmoeting met een ijsbeer, bij alle kampeerplekken zal er dan ook ’s nachts wacht worden gelopen.

Klik hier voor een spectaculaire video van de 2014 reis.

Home

Canada Baffin Island

Dagen 25
Lopen 17
Zwaarte 5 2
Zonder bagagevervoer
Vertrek Terug
21 jul 2019 14 aug 2019
Prijs vanaf   € 2845
Tickets vanaf € 4995
Groepsgrootte 6 - 9 reizigers

Facebook
Twitter
Email

Over de reissom en reisdata

Noord Canada is een dure bestemming. Vooral de binnenlandse vluchten zijn buitensporig duur. Een retourtje Amsterdam – Pond Inlet komt op ongeveer 5000 Euro. Ook het lokale transport - de gecharterde bootjes - zijn aan de prijs.
Op dit moment zijn de precieze vluchtdagen van de binnenlandse vluchten nog niet bekend. De reisdata zijn nog onder voorbehoud.

Arctisch Canada

Arctisch Canada is voor de meeste reizigers onbekend terrein. In vergelijking met Spitsbergen, IJsland, Groenland of Alaska, is dit de minst bezochte arctische bestemming. Een aantal eeuwen geleden was dit trouwens wel anders. In de hoogtij dagen van de walvisvangst lagen de Straat van Davis en de Baffin Bay elke zomer vol met schepen, die er ook wel eens onvrijwillig een winter doorbrachten. Deze wateren zijn ook beroemd en berucht bij de lange zoektocht naar de Noordwestelijke doorvaart naar het Verre Oosten. Vele schepen leden schipbreuk en kwamen nooit meer terug, de vaak Europese namen van de eilanden, nederzettingen en baaien zijn de getuigen van de glorie van weleer.

Baffin Island

Baffin Island is het vijf na grootste eiland ter wereld na Groenland, Nieuw Guinea, Borneo en Madagaskar. Van noord naar zuid meet het ongeveer 1600 kilometer en er leven nog geen 11000 mensen. Daarvan wonen er in de hoofdstad Iqaluit al bijna 7000. De noord en oostkust van het eiland zijn voor ons het interessants, enorme kliffen lijken loodrecht uit de zee omhoog te komen. Op de bergen liggen overal kleine ijskappen.

Een van de beste websites met prima achtergrond informatie over de geschiedenis van Baffin Island en omgeving van Pond Inlet is www.nunavuttourism.com

De reis

Eerst vliegen we naar Ottawa. Na een overnachting vliegen we verder naar Iqaluit en zo mogelijk aansluitend naar Clyde River aan de oostkust (805 inwoners). Kangiqtugaapik, de Inuit naam voor Clyde River, betekent zoveel als mooie kleine baai. Het is een van meer traditionele woongemeenschappen, veel van de bewoners jagen ook nu nog op zeehonden om de sledehonden van voedsel te voorzien. Met een gecharterde boot varen we 160 kilometer noordwaarts en gaan in de Swiss Bay aan land. Onderweg zagen we in 2004 en in 2014 meer dan 20 ijsberen! Door het achterland van Clyde River lopen we 11 dagen door fjorden, langs steile rotskliffen door de gletsjervalleien.
Terug in Clyde River vliegen we naar Pond Inlet, 650 kilometer boven de poolcirkel. Pond Inlet (of Mittimatalik) is volgens reisboeken het mooist gelegen dorp van heel Nunavut. Over de Eclipse Sound heen kijk je uit op de granieten kliffen van Bylot Island. Met volgeladen rugzakken trekken we oostwaarts richting de Mount Herodier voor de tweede 5 of 6 daagse trektocht. Via Iqaluit en Ottawa vliegen we terug naar Amsterdam.Aan de oostkust van Baffin eiland zijn in de loop der eeuwen enorme fjorden ontstaan. De gletsjers die daarvoor hebben gezorgd liggen nu nog alleen op de bergtoppen. De 2 trektochten spelen zich in het kustgebied af, we steken lage passen en gletsjers over van het ene naar het andere fjord, er zijn geen paden. Naast poolvossen leven er lemmingen en poolhazen op het land. Ook is er een kans op een ontmoeting met een ijsbeer, op risicovolle kampeerplekken zal er dan ook ’s nachts wacht worden gelopen.

Het gaat hier om een avontuurlijke reis. Er zijn diverse factoren die onderweg onze reisplannen kunnen beïnvloeden, hoe goed de reis ook is voorbereid. Onderstaand dagprogramma geeft de hoofdlijnen van de reis weer. De reisleiding kan zich echter genoodzaakt zien om tijdens de reis verschuivingen in het geplande programma aan te brengen.

dag 1 Amsterdam - Ottawa

We vliegen naar Ottawa waar we nog dezelfde middag aankomen. Overnachting in hotel.

dag 2 Ottawa - Iqaluit - Clyde River

Vlucht met overstap in Iqaluit. We vliegen vandaag langs de spectaculaire oostkust naar Clyde River. Deze vluchten zijn weersafhankelijk en je moet dan ook rekening houden met vertraging. Sinds de komst van de GPS is het voor de piloten makkelijker de juiste route te vinden, hier zo dicht bij de magnetische noordpool kun je niet op een gewoon kompas vertrouwen. Met helder weer kijk je neer op de ijskappen die de toppen van de bergen aan de oostkust bedekken.

dag 3 en 4 Clyde River

Het dorp ligt aan het einde van de Patricia Bay, de omgeving is vlak met maar nauwelijks hoogteverschillen. Na het `grote` Iqaluit zijn we hier in het meer authentieke arctische Canada. De spectaculaire fjorden ten westen en noorden van Clyde die hier tot diep in het achterland zijn uitgesleten vormen het decor van onze eerste trekking. De granieten kliffen, waaronder de zogenaamde `Chinese Wall`, trekken ook veel bergbeklimmers. In de omgeving van Clyde River worden naast kariboes, walvissen ook veel ijsberen gespot, de wildernis begint meteen na het laatste huis. De 800 bewoners houden zich voornamelijk bezig met het fabriceren van souvenirs en jagen daarnaast nog wel om de sledehonden van vlees te voorzien. Zoals gebruikelijk is de overheid de grootste werkgever.

dag 5 boottransfer

Boottocht naar de Swiss Bay. Dit is dé ijsberendag. Op de rotsen vlak langs het water wachten de ijsberen op het dichtvriezen van de zee waar ze in de winter op het ijs jagen. Het is de ultieme gamedrive te water. Ook is er weer kans dat je walvissen spot.

dag 6 t/m 15 trektocht omgeving Clyde River

De komende 10 dagen lopen we over gletsjers, door brede valleien, over passen met fantastische vergezichten, over keienvelden, door smalle valleien omringd door kale granietenbergwanden in een uiterst afgelegen gebied.
Elke avond en nacht loop je m tourbeurt de `ijsberenwacht`, een aparte beleving. Donker wordt het nog niet rond deze tijd van het jaar.

dag 16 en 17 vlucht Clyde River - Pond Inlet

Met mooi weer is dit een van de mooiste vluchten die je in de arctic kunt maken. Onder ons liggen de fjorden en ijskappen, de een nog groter dan de ander. In 1818 voer John Ross langs de kust van Baffin en Bylot eiland, hij dacht dat de zeearm doodliep en noemde hem Pond`s Inlet. Er wonen nu ruim 1500 mensen en daarmee is het de grootste Canadese nederzetting boven de poolcirkel. De Inuit noemen het Mittimatalik `de plek waar Mittima begraven is` al weet inmiddels niemand meer wie dat was en waar dat graf zou moeten zijn. Vlucht onder voorbehoud van weersomstandigheden.

dag 18 t/m 22 trektocht Pond Inlet

Ten oosten van Pond Inlet trekken we 5 dagen door de bergen door weer een totaal ander landschap. De bergwanden zijn hier niet zo loodrecht, de toppen zijn vlakker. We zijn hier dichterbij de zee, de uitzichten zijn weidser. 

dag 23 vlucht Pond Inlet - Iqaluit - Ottawa

Vlucht naar Ottawa.

dag 24 en 25 vlucht Ottawa - Amsterdam

Ottawa-Amsterdam. Op dag 25 aankomst in Amsterdam.

Dagboek impressies reis 2004

In de haven liggen een tiental freight canoes, flink lange en brede kano`s met 75 pk motoren, er passen gemakkelijk 8 personen in plus bagage. Zodra we de haven uitvaren begint het licht te regenen, in het water ligt een eenzame gestrande ijsberg. Vlak daarna zien we de eerste walvissen, het zijn orca`s maar te ver weg om goed te zien. Op het water is het koud, zeker met de snelheid waarmee we varen, tegen de 30 km per uur. Al snel zijn we de Patricia baai uit en op de open oceaan. De zee is vlak en prima bevaarbaar, we passeren het verlaten coastguard station. Na 2 uur varen lijken we er te zijn, maar het gaat slechts om een opwarmstop in de monding van een kleine rivier waar we goed aan land kunnen. De Inuits hebben het gelukkig ook zelf koud of doen alsof om ons tegemoet te komen. Na de theestop varen we nog 1 uur in de toenemende mist over het water naar de monding van de Kogalu rivier. Daar staat de cabin van James. Er is een ruit ingeslagen, dat moet een ijsbeer gedaan hebben. De eerste ijsbeer is al in de mist door de voorste boot gespot! Op de cabin is een kamertje in aanbouw waar we kunnen koken, wat een luxe. We mogen zelfs binnen slapen, maar dat is te krap voor 17 personen, naast de 2 bootslui zijn er nog 3 jongens meegekomen. Hier kamperen is vanwege de ijsberen niet ideaal, maar James laat als afschrikmiddel de generator de hele nacht aan. `s Ochtends verteld hij dat hij om 4 uur nog een beer gezien heeft. Om 9.15 uur alles in de boten en de zee op, het mist nog steeds. Iedereen is nu beter aangekleed, gek hoe moeilijk je de kou van de zee kunt overbrengen. Op de snelheid en afgelegde afstand van gisteren afgaand, moeten we zeker 4 1/2 uur varen vandaag (1350 aankomst). Eenmaal op zee varen we ook nu weer tussen de bowhead whales ! Wat een apart land is dit. Na een uurtje zien we de eerste ijsbeer, en daarna nog een en nog en nog 3 en 4, een moeder met 2 jongen en beer in het water, het gaat maar door, in totaal 15 stuks! Ze zijn groot en bewegen net zo soepel als de grizzly beren (wat ze feitelijk ook zijn). De zwemmer is het spectaculairs, het gemak waarmee het beest in het water springt en er weer uitklimt doet je beseffen hoe sterk en aangepast het beest is. Ineens wordt het wachtlopen wel heel reëel. Ik ben blij met het geweer, een 12 gauge enkelschots met rubberen kogels en licht/knal patronen, die 5 kg die het weegt zijn de moeite waard. We varen vlak langs de hier en daar stijl uit de zee oprijzende kust. James vaart voorop, vandaag zit ik bij hem in de boot helemaal voorin enigszins uit de wind maar wel vang ik al het stampen op, de zee is zo nu en dan behoorlijk ruw. De beren zitten geconcentreerd op de steilere wanden en vallen door hun bewegelijkheid en kennelijke angst voor de boten goed op. Wat een verschil met Spitsbergen. In het Sam Ford Fiord, wat zo breed is dat je de overkant nauwelijks kunt zien, trekt de bewolking zo nu en dan op en hebben we zicht op de loodrecht uit de zee oprijzende granieten wanden tot zo`n 1000 meter hoog, het is enorm. De Swiss Bay ligt mooi in het zonlicht, wat een aankomst. De boten varen zo ver als maar mogelijk de vallei in.

Het is windstil en we zijn net begonnen aan de beste wacht tot nu toe; uitslapen tot 0500 uur! Ik was er aan toe en de komende dagen zitten we ook goed,. vanavond de 7 tot 9 wacht, oftewel een 1/2 uur langer opblijven en morgenavond de 9 tot 11 wacht, ook relaxed. Woensdagnacht, de nacht voordat we opgepikt worden, de donkerste wacht. Ik vind de 1 tot 3 en de 3 tot 5 de zwaarste, maar het is nog steeds relaxed vergeleken met het 3 uurs schema van Spitsbergen. Het was daar ook veel kouder doordat er veel meer wind staat, ook nu is het windstil (en mistig). We kamperen op een eiland in de hier brede Caribou vallei, het was weer een pittig dagje keien klauteren. Vanochtend veel wind met lichte sneeuw en koud. Misschien is dat altijd zo, of mistig en dus geen wind en redelijk warm, of veel wind uit landwaartse richting en dus helder en koud. Op de toppen van de bergen blijft de verse poedersneeuw al liggen. De Caribou vallei (al heb ik er geen gezien) is veel makkelijker vergeleken met de naamloze vallei waar we de afgelopen 2 dagen door heen zijn getrokken. Toch blijft het een hele klus, het is niet echt trekking vriendelijk landschap, vele tienduizenden blokken zijn ook vandaag weer onder voeten doorgegaan. Voor ons ligt een morenewal en volgens de kaart begint daarachter het Eglinton fjord al.

Het is een prachtige dag, nu om 1120 uur schijnt de zon nog steeds, het is windstil en er drijft een heel dun laagje ijs op het fjord. Iedereen heeft zich gewassen en ook de kleren hangen te drogen. John is zijn tent nog niet uit geweest. We staan zo`n beetje onder de Eglinton Tower, een gigantische wand en zeker net zo imposant als de Cerro Torre in Patagonië. Toen we gisteren hier de tenten opgezet hadden vlak langs het water bleken we te weinig rekening te hebben gehouden met eb en vloed. Terug van een korte wandeling moesten de tenten hogerop.

Het is koud vanochtend, de wind waait over de heuvel waar we de tenten hebben opgezet met zicht over de Pond Bay. Gisteren precies op tijd vertrokken, er was wel mist maar gelukkig niet te veel en natuurlijk fijn dat het vliegtuig ook op tijd uit Iqaluit weg was. Ook tijdens de vlucht prachtig zicht op de ijskappen, gletsjers en bergtoppen, ik kon de Mount Herodier al herkennen. Bij aankomst prachtig windstil en onbewolkt weer en ik begrijp nu waarom Pond als mooist gelegen plaatsje van Baffin bekend staat. De bergen en kliffen van Bylot Island zijn bijna aan te raken, zo dichtbij lijken ze in de heldere poollucht, toch zijn ze 30 km hier vandaan. Wij staan hier boven op het Black Point met magnifiek uitzicht over het dorpje, wat toch een andere sfeer uitstraalt in vergelijking met Clyde. Nadat wij geland waren, landen er nog 2 andere vliegtuigen, er rijden ook meer auto`s en er wonen ook bijna 1 1/2 keer zoveel mensen. In de haven ook het jaarlijkse bevoorradingsschip met nieuwe sneeuwscooters, bouwmaterialen en wat al niet. Daarnaast de ijsbreker van de coast guard die als escorte meevaart.

Om 1230 stonden we met zijn 7-en op de top van de 778 meter hoge Mount Herodier. Vol in de koude wind, de laatste paar hoogtemeters door een klein laagje sneeuw. Lunch in de luwte van de topsteenman. Er ligt een doorzichtig potje met daarin topbriefjes, de oudste uit 1985, ook zitten er scherpe patronen in. Ik heb een briefje geschreven, `The first Dutch on the top`?. Misschien zijn er een paar honderd jaar geleden wel walvisvaarders uit NL op de top geweest, wie zal het zeggen.

Het is windstil en daardoor bijna warm te noemen. Het is 8 uur geworden en ook vannacht kunnen we ongestoord slapen, geen berenwacht. Afgelopen nacht was er veel wind, maar doordat hier hoog in de bergen niet nodig is om berenwacht te lopen, slaap je zo veel beter en langer. Vanochtend in de wind afdalen naar de gletsjer, het loopt makkelijk en binnen een half uur staan we erop. Er ligt een dunne laag verse sneeuw op, de ondergrond is hobbelig, het is een andere gletsjer vergeleken met die ene 350 km zuidelijker. Vandaag lopen we alleen maar over het ijs, vanaf deze kampeerplek kan ik die van gisterenavond (8 km terug) zien liggen. Het lijkt nu ook daar niet te waaien. We staan nu op een prachtige vlakke plek tussen 2 gletsjers in, voor ons drijven de ijsbrokken in een meer. Zowel de linker als rechter gletsjer eindigen met rechte wanden in het water. Morgen weer het ijs op en afdalen naar bijna zeeniveau, dan zuidwaarts het binnenland in en kamperen aan de voet van de volgende gletsjer. Die volgen we overmorgen de gehele dag.

Data

Heen Terug Prijs Ticket vanaf
21 jul 14 aug 2019 € 2845 onder voorbehoud € 4995

Bij de reissom inbegrepen

* luchthaven transfers
* Nederlandse reisbegeleider
* overnachtingen in tweepersoonstenten van HT
* kookuitrusting
* gletsjeruitrusting
* voorbereidingsbijeenkomst
* alle maaltijden tijdens de trekdagen
* medicijn / EHBO-kit

Niet bij de reissom inbegrepen

* retourvlucht Amsterdam - Ottawa - Iqaluit - Clyde River - Pond Inlet (reken op ongeveer 5000 Euro)
* maaltijden wanneer niet op trek
* uitgaven van persoonlijke aard, souvenirs, frisdranken en alcoholica
* reisverzekering (met bergsport / bijzondere sporten clausule) en annuleringsverzekering
* reserveringskosten € 20,-- per factuur
* toeslag eenpersoonstent € 85,--
* bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50
* wijzigingskosten € 35,--
* vervoer naar en van Schiphol

Minimum aantal deelnemers: 6
Maximum aantal deelnemers: 9

Tijdsverschil

Er is 5 uur tijdsverschil, het is er vroeger dan in Nederland.

Geld

Het overgrote deel van de direct noodzakelijke uitgaven in Canada is bij de reissom inbegrepen: denk aan alle interlokale vervoer, alle overnachtingen volgens programma en bijna alle maaltijden.
Niet inbegrepen zijn de uitgaven voor consumpties onderweg, de maaltijden in Ottawa, souvenirs e.d.

In Ottawa kun je pinnen in Canadese dollars. Het is handig om voor onverwachte uitgaven altijd wat contant geld bij je te hebben. Het gebruik van creditcards is in Canada wijdverbreid en populair.

Een aantal Nederlandse banken heeft standaard de mogelijkheid tot geldopnames in landen buiten Europa geblokkeerd en een limiet voor een geldopname per keer vastgesteld. Wanneer je met de bankpas wilt pinnen in het buitenland, vraag dan de bank jouw bankpas te deblokkeren voor geldopnames in landen buiten Europa en informeer naar de limiet.

Benodigde reisdocumenten

Paspoort geldig tot terugkeer in Nederland en Electronic Travel Authorization (eTA).

Procedure van vertrek

Bij deze reis gaat er een Nederlandse reisleider mee. Het ticket ontvang je van de reisleider op Schiphol. Uiterlijk 3 uur voor vertrek dien je aanwezig te zijn bij de balie die correspondeert met het vluchtnummer. Verdere informatie met betrekking tot het definitieve vluchtschema ontvang je tijdens de voorbereidingsbijeenkomst.
Tijdens de trek wordt alles zelf gedragen. Spullen die niet nodig zijn tijdens de trek kunnen eventueel achtergelaten worden in Clyde River en Pond Inlet (staan buiten onder een gebouw, goed waterdicht inpakken, opslag op eigen risico).
Omdat er vanuit Nederland tenten en voedsel meegaan naar Canada, vragen we onze deelnemers om niet meer dan 12,5 kg ruimbagage mee te nemen. Daarnaast kun je nog zaken meenemen in de handbagage met zware en breekbare zaken zoals foto apparatuur. De overige kilo’s kunnen dan gebruikt worden voor de groepsbagage.

Vaccinaties

Voor Canada geldt geen vaccinatieplicht.

Persoonlijke medicijnen

* Iboprufeen 400mg
* Paracetamol
* Sporttape
* Second skin
* Sterilon
* Pleisters
* Zovirax

Paklijst / uitrusting

Kampeeruitrusting die wordt verzorgd door Nunatak:
- tweepersoonstenten (eventueel eenpersoonstent)
- branders, kooktoestellen en accessoires
- pannen, voorraaddozen en ander keukengerei
- bestek, mok en bord (lichtgewicht en onbreekbaar).

Hieronder vind je een paklijst voor de rugzaktrekking naar Canada. Uit de uitgebreidheid van onderstaande lijst valt op te maken dat we veel belang hechten aan een goede keus van mee te nemen kleding, uitrusting e.d. Het is echter niet noodzakelijk om nieuw aan te schaffen. Vaak kan volstaan worden met artikelen die al in je bezit zijn en min of meer aan de gestelde eisen voldoen. De laatste dingen om op te bezuinigen zijn goede schoenen, uitstekende wind- en regenkleding en een slaapzak / mat van goede kwaliteit.

Kleding

~ Ondersokken
~ Sokken/kousen 2 paar
~ Ondergoed
~ Thermo ondergoed
~ T- shirts ( 2 )
~ Fleece vest
~ Donsjas
~ Body warmer
~ Trekking broek ( 2 )
~ Regenjas (Gore-tex)
~ Regenbroek
~ Gamaschen
~ Onderhandschoenen
~ Handschoenen
~ Wandelschoenen
~ Sandalen of gympen
~ Pet / shawl
~ Muts

Slaapspullen

~ Slaapmatje
~ Slaapzak
~ Lakenzak
~ Opblaaskussentje
~ Waterdichte slaapzakhoes of vuilniszak

Diversen

~ Elastiekjes [dikke]
~ Zakmes
~ Dagboek [schrift]+ pennen
~ Leesboek of puzzelboekje
~ Reserve veters
~ Zitlap
~ Naaispullen
~ Plastic zakken
~ Plunjebaal of flightbag
~ Rugzak
~ Fototoestel/batterijen fototoestel
~ Siggfles of plastic fles
~ Spanbandjes
~ Zonnebril / gletsjerbril
~ Anti muggenolie
~ Reserve bril / lenzen
~ Loopstokken

Toiletartikelen

~ Zeep
~ Shampoo [klein flesje]
~ Tandenborstel
~ Tandpasta
~ Lip care
~ Klein doosje nivea of uiercrème
~ Zonnebrand
~ Kam of borstel
~ Toiletpapier
~ Dunne handdoek

Papieren

~ Paspoort
~ Reisverzekering
~ Ziektekostenverzekering
~ Geld
~ Waterdicht documentenmapje

Voor sommige zaken is het voldoende als er één of twee exemplaren meegaan, b.v. een naaisetje. Voor veel andere dingen beslist niet meer dan wat minimaal nodig is, b.v.zonnebrandolie. Voor alles is de stelregel; zo weinig mogelijk en zo licht mogelijk, want je krijgt nog een fiks gewicht aan eten, tenten en ander materiaal bij.

Hieronder zullen we nog wat verder ingaan op verschillende artikelen op de paklijst:

I Rugzak en verpakkingsmiddelen
II Schoeisel
III Kleding
IV Slaapzak e.d.
V Diverse gebruiksartikelen
VI Toiletartikelen
VII Middelen ter bescherming van huid, ogen e.d.
VIII Voor verwondingen, ziekte etc.
IX Fotoapparatuur
X Overig

I. Rugzak e.a. transport verpakkingsmiddelen
* een stevige grote (minimaal 70 liter) rugzak
* klein dagrugzakje (als handbagage tijdens de vliegreis)
* een aantal nylon of pvc zakken, bij voorkeur met sluiting en in verschillende kleuren, deze maken het mogelijk je rugzak te organiseren, tevens om je spullen min of meer waterdicht te verpakken
* portemonnee, heuptasje, heupgordel of etui met koord voor kostbare papieren zoals paspoort, verzekeringspapieren, geld, vliegticket e.d.
* tas voor fotoapparatuur.

II. Schoeisel
een paar bergschoenen, softwalkers van stevige kwaliteit:
*goed profiel en stevige zool
*bij voorkeur hoge schacht voor bescherming en steun van de enkels
*goede pasvorm (ook bij dikke sokken)
*redelijk ventilerend en waterdicht (goretex etc.); een paar sportschoenen en/of all terrain sandalen (Teva etc.), te gebruiken bij doorwadingen van beken en rivieren en rond de tent. In ieder geval licht van gewicht, sneldrogend, goed profiel.
Verder kan gedacht worden aan middelen om schoenen waterdicht te houden (leervet, snowseal etc.), extra veters en gamaschen.

III. Kleding
* wind/regenkleding (van uitstekende kwaliteit), licht gewicht en goed ventilerend of ademend)
* 2 lange broeken: ruimzittend, sterke kwaliteit, donker van kleur en sneldrogend (een spijkerbroek minder bruikbaar en een trekkingbroek uitstekend); wellicht warme joggingbroek.
* diverse T shirts en warmteondergoed (lange mouw)
* 1 of 2 fleeces
* ondergoed
* (dunne) handschoenen
* muts en shawl
* sokken, diverse soorten dunne en dikke; het beste is de combinatie van een synthetisch binnenpaar en dik buitenpaar van 60% wol en 40% kunststof.

IV. Slaapzak e.d.
* goede kwaliteit slaapzak met vulling van dons of kunststof; de slaapzak moet voldoende warmte bieden bij temperaturen rond het vriespunt; eventueel een lakenzak
* slaapmatje. Goede isolatie, tegen optrekkende koude vanonder op dit is m.n. bij donzen slaapzakken van belang, ligcomfort, bij kamperen op rotsige en/of oneffen grond; het beste zijn zelfopblazende matten.

V. Diverse gebruiksartikelen
* zakmes
* waterfles
* zitmatje (vochtwerend,isolerend en licht van gewicht).

VI. Toiletartikelen
* zeep, bij voorkeur desinfecterend, fosfaatvrij en biologisch afbreekbaar
* shampoo, douchegel (zie hiervoor);
* handdoek, donker van kleur en niet te dik/groot i.v.m. snelle droging;
* toiletpapier, scheergerei

VII. Middelen ter verzorging en bescherming van huid, ogen etc.
* zonnebrandmiddel
* goede zonnebril/gletsjerbril, ter bescherming tegen fijnstuifzand en uv-straling ook met koord zodat hij niet bij plotselinge bewegingen kapot valt
* bril of lenzen maar in beide gevallen een reservebril
* brillenkoker, lenzendoosje en schoonmaakspullen
* blistex of andere lippenbescherming
* handcrème

VIII. Voor verwondingen, ziekte etc.
* elementaire EHBOset: hansaplast, leukoplast, steriel gaas, betadine etc.,
* specifieke medicijnen voor persoonlijk gebruik
* paracetamol (alg. koortsverlagend, pijnstillend)
* sporttape of breed leukoplast
* eventueel steunverband voor enkel en/of knie;
* eventueel second skin tegen blaren en schaafwonden (Compeed, Duoderm of Spenco);
* voor de spieren: SRLgelei (homeopathisch); in mindere mate tijgerbalsem of Midalgan;
* Arnicazalf tegen zwellingen, verstuikingen en gewrichtspijn.

IX. Fotoapparatuur
* apparatuur naar behoefte, schokbestendige draagtas, heuptas etc.;
* lensreiniging, borsteltje etc.;
* zonnekap en voorzetlens (uvfilter, skylight);
* reservebatterijen en eventueel reserve lensdop

X. Diversen
* favoriet trailfood als opkikker voor onderweg (wordt in beperkte mate door ons verzorgd)

Zorg dat je een broek hebt die snel droogt, een goed wind- en waterdicht jack is verplicht. Denk verder aan een muts en handschoenen, want we kunnen makkelijk in een sneeuwbui terecht komen.
Vertrek 21 jul 2019 Vanaf € 4995.00
Bij de reis van 21 jul 2019 vlieg je van Amsterdam naar Montreal.
Het vluchtschema is als volgt:
21 juli Amsterdam-Montreal
21 juli Montreal-Ottawa
22 juli Ottawa-Iqualit-Clyde River
5 augustus Clyde River-Iqualit
5 augustus Iqualit-Pond Inlet
12 augustus Pond Inlet-Iqualit-Ottawa
13 augustus Ottawa-Toronto
13 augustus Toronto-Amsterdam*
*aankomst volgende dag
Boek deze reis
 
 

Categorie 5

Van de deelnemers wordt een zeer goede conditie en avontuurlijke instelling verwacht. Soms loop je lange dagen (tot 10 uur) door moeilijk terrein.
De gehele route is crosscountry, er zijn geen paden. De onderbroken nachten vanwege de ijsberenwacht maken de tocht extra zwaar. Aan het begin van de trek draag je een zware rugzak (zo`n 22 tot 26 kilo).

De stijging of daling per dag is - gerekend van kamp tot kamp - vaak niet meer dan enkele honderden meters, maar op enkele dagen kan dit oplopen tot 500 m of zelfs iets meer. Onderweg doorwaden we zo nu en dan ijskoude gletsjerrivieren.

Aantoonbare ervaring met het maken van meerdaagse rugzaktrekkings is voor deze reis een vereiste. Onderweg is geen gelegenheid om ‘uit te stappen’, eenmaal aan de trek begonnen zijn we volledig op onszelf aangewezen.

De maaltijden worden door de deelnemers klaargemaakt. We verwachten van de deelnemers een coöperatieve instelling tegenover elkaar en naar de groep als geheel.

Tijdens de eerste trektocht loop je afwisselend over gletsjers, door brede valleien en soms urenlang over keienvelden. Zeker wanneer deze vaak bemoste keien nat zijn en dus glad is het een hele tour om zonder blessures van kei naar kei te springen. De gletsjers zijn zo laat in het jaar aper (blank ijs) en zijn dan bij uitstek geschikt om overheen te lopen. Uit veiligheidsoverweging is een gletsjeruitrusting verplicht, we lopen aan touw en op stijgijzers. Het terrein waar de tweede trektocht zich afspeelt is iets gemakkelijker.

Ondanks de zorgvuldige planning en organisatie, zijn sommige omstandigheden zoals extreem hoge waterstanden, noodweer of pech niet te voorspellen. De reisleider zal altijd proberen de gevolgen van dergelijke omstandigheden zo klein mogelijk te houden, maar wijzigingen in het dagschema zijn soms onvermijdelijk.

Voorbereiding

Er is altijd een risico verbonden met het reizen naar afgelegen gebieden in de wildernis. Je dient op jezelf te kunnen vertrouwen en je bent (samen met de groep) verantwoordelijk voor je eigen veiligheid.

Je dient jezelf de volgende vragen te stellen:
- heb je voldoende ervaring voor deze reis in de Arctische wildernis?
- ben je voorbereid dat je in ijsbeergebied reist en aanvaardt je hiervan het risico?
- ben je flexibel genoeg als je je reisplannen onderweg moet wijzigen?
- kun je wijzigingen in het weer en omstandigheden in waarde schatten, geduld hiervoor hebben en ze tevens respecteren? Denk hierbij ook aan onverwachte omstandigheden zoals gedwongen langer verblijf door bijvoorbeeld slecht weer, hoog waterpeil in de rivieren, shuttle bootjes die verhinderd zijn door ruig water en getijden, of vertragingen in het vluchtschema?

Voor deze reis is nog geen review beschikbaar.

Kijk voor de algemene beoordeling van Nunatak op klantenvertellen.nl

Vergelijkbare reizen

Nunatak
De Erfgenamen 15
8334 SW Tuk
tel. 085 058 0023
e-mail: info@nunatak.nl
 
KvK: 62193929
BTW: NL064421946B01
IBAN: NL51INGB0006683663
10
8,6
380
Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.
extraSmallDevice
smallDevice
mediumDevice
largeDevice